Rady a tipy pro včelaře

Vyhledat v katalogu

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Rojení včel

Rojení včel



K rojení včel dochází v jarních měsících, především v květnu až červnu. Rojení je přirozený způsob rozmnožování včelstev. Včelstvo si vychová novou matku a stará matka vylétne ven z úlu s množstvím dělnic které sebou nesou zásoby. K tomu že dojde k vyrojení včelstva může přispět třeba málo prostoru v úlu - včel je hodně a mají málo místa , nebo také vysokou teplotou v úlu - dochází k přehřátí včelstva.

Pokud již dojde k vyrojení včelstva potřebujeme rojochyt , rojáček nebo prázdný úl nejlépe s varroadnem, který osadíme soušemi a mezistěnami. Po odchytu a usazení roje do úlu necháme včely uzavřené alespoň 1 den aby si zvykly a důležité je roj přikrmit. Ke krmení včel můžeme použít třeba cukrové těsto medopip , apimana nebo apivital. 

V období rojení včel je také možno použít přípravky jako je rojochytová pasta a rojochytová vůně které obsahují feromony a včely lákají k usazení na místě kde jsou tyto přípravky aplikovány. Tyto pomůcky jsou základem včelařských potřeb a jsou včelaři hojně využívány.